Menu

Thursday 7 June 2012

Nasihat bisnes dari seorang multi jutawan - saifulsham.com

http://www.saifulsham.com/2012/nasihat-bisnes-dari-seorang-multi-jutawan/





Woww….saya terkedu…100 lot…1 lot punyai 1000 unit saham, kalau 100 lot maknanya ada 100,000 unit. Satu unit kalau harganya RM 5.05, maka jumlah pelaburan senang sahaja RM 500k. 

Saya bertanya lagi..”Jadi, Tok Leh ambil selepas disenaraikan, tidak ambil guna peruntukan MITI?”
“Ya, lebih baik begitu. Biarpun harga sedikit mahal selepas disenaraikan, lebih baik saya ambil dari pasaran terbuka daripada saya melabur ke atas orang tersebut. Beliau tawarkan profit sharing jika melabur atas namanya tetapi dalam dunia perniagaan, jangan mudah percaya pada orang..”

“Kalaupun ada perjanjian, apakah mudah orang ikut perjanjian? Perjanjian pun belum tentu menjamin keselamatan wang kita. Jangan mudah kita serahkan duit untuk melabur walaupun atas nama orang lain. Kita tidak boleh mudah percaya pada orang”





Saya kira itu satu nasihat yang mahal. Betul katanya, kalau duit itu dilaburkan menggunakan nama orang lain, sudah tentu, katalah saham itu dijual dengan kadar untung, duit itu akan masuk ke akaun bank penama tadi.

baca seterusnya; (http://www.saifulsham.com/2012/nasihat-bisnes-dari-seorang-multi-jutawan/)

No comments:

Post a Comment